Tiedän kyllä erinomaisen hyvin ettei aihe juurikaan kiinnosta minun tavanomaista lukijakuntaani, mutta koska aihe on minulle tärkeä ja juuri tällä hetkellä varsin ajankohtainen, niin siitä nyt sitten omat näkemykseni kirjoitan.

Vuoden 2015 formulakausi alkaa tulevana perjantaina. Perjantaina ajetaan vapaita harjoituksia, lauantaina on vuorossa aika-ajot ja sitten sunnuntaina varsinainen kilpailu. Vapaat harjoitukset jäävät minulta kyllä katsomatta, ne kun alkavat aamulla jo kolmelta. Lauantain aika-ajot klo 08.00 alkaen ja sunnuntaina varsinainen kisa klo 07.00 alkaen tulee kyllä varmasti katsottua suorana. Kauden avaus ajetaan Australian Melbournessa, siitä johtuu nuo hiukan erikoiset lähetysajat täällä Suomessa.

Kaudesta on jälleen tulossa varsin mielenkiintoinen. Suomalaisittainkin on jännitystä ja seurattavaa jälleen tuplasti, sillä mukana ovat tälläkin kaudella Kimi Räikkönen ja Valtteri Bottas. Ferrari on talvitestien perusteella arvioituna ottanut viime kauteen verrattuna oikein kunnon harppauksen eteenpäin. Auto on saanut lisää moottoritehoja, ja ajettavuuskin on nyt enemmän Kimin mieleen. Vielä kun lisätään että Kimin tallikaveriksi on vaihtunut Sebastian Vettel, Kimin paras ystävä formulakuskien joukosta, niin kaikki näyttää ennen kauden alkua todella hyvältä. Kimin viime kauden sijoitus loppupisteissä oli kahdestoista. Nyt on lupa odottaa sijoitusta vähintäänkin kuuden parhaan joukkoon.

Entäs sitten Valtteri Bottas. Viime kausi oli Williamsin ja Valtterin kannalta todella hyvä. Viime kaudella hän sijoittui loppupisteissä hienosti neljänneksi. Tällä kaudella on mahdollista saavuttaa jopa vielä pykälää parempi sijoitus. Viime kaudella Valtterilta jäi saavuttamatta sekä paalupaikka että osakilpailuvoitto. Tällä alkavalla kaudella ne tulevat molemmat. Näin uskon. Williams on ollut talvitesteissä hyvin nopea ja luetettava auto, ja Valtteri on edelleen pystynyt olemaan hienokseltaan tallikaveriansa, Felipe Massaa, nopeampi. Mersut ovat kuitenkin talvitestien perusteella arvioituna myös tällä alkavalla kaudella pykälää muita parempia. Mihinkään muuhun johtopäätökseen ei voi tulla, kun ottaa huomioon heidän autonsa luetettavuuden ja nopeuden talvitesteissä. Testien nopeimmat ajat kirjattiin selvällä erolla muihin Mersuille. Ja Mersut ajoivat kaikki nopeat kierroksensa kovemmalla (lue hitaammalla) renkaalla kuin muut. Näin ollen alkavan kauden voittajaksi on tasan kaksi vaihtoehtoa: Lewis Hamilton ja Nico Rosberg. Itse veikkaan että tällä kertaa Nico korjaa potin. Hänellä on nyt ehkä viimeinen mahdollisuus voittaa maailmanmestaruus, tiellä on vain muuan Lewis Hamilton, joka on todella nopea. Lewisin heikkous (ehkä ainot) tulee kuitenkin henkiseltä puolelta. Hän suhtautuu asioihin, myös ajamiseen, ehkä liikaakin tunteella. Sitä kun Nico pystyy hiukan järkyttämään, niin tämän kauden voitto on hänen. Nico on uskoakseni myös hieman paremmin motivoitunut maailmanmestaruuden saavuttamiseen, koska hänelle se olisi ensimmäinen.

Lisää mielenkiintoisia elementtejä tähän kauteen tuo esimerkiksi kisojen lukumäärä. Saksan osakilpailusta ei tätä kirjoittaessani olla vielä päästy sopimukseen. Eli kausi on joko 19 tai 20 osakilpailua sisällään pitävä mittelö. Myöskään kauteen osallistuvien tallien lukumäärä ei vielä ole tällä hetkellä aivan sata varmasti selvillä. Se on varma että Heikki Kovalaisen entinen talli Caterham ei enää ole alkavalla kaudella mukana. Mutta pystyykö Manor (viime kaudella Marussia) osallistumaan koko kauteen, on edelleen hiukan epävarmaa. Varmalta kuitenkin näyttäisi että se on mukana, mutta saako se autonsa mukaan jo avaukseen Australiaan on edelleen hiukan epävarmaa. Tällä hetkellä heiltä kuitenkin puuttuu edelleen esimerkiksi toinen kuski, eikä avaukseen ole jäljellä enää montaakaan päivää. Sarjaan mukaan hyväksytty Haas-talli aloittaa joka tapauksessa vasta ensi kaudella, siitä on jo tullut varmuus.

Kuskeista yksi mielenkiintoisimpia ja seuratuimpia on alkavalla kaudella varmasti Max Verstappen. Siinä vaiheessa kun hän allekirjoitti sopimuksen Toro Rosson kanssa osallistumisestaan tähän nyt alkavaan kauteen F1-kuljettajana, oli hänellä ikää 16 vuotta... Siitä syntyi silloin heti aikamoinen mediasirkus. Vaikka hän on nyt jo ehtinytkin täyttää 17 vuotta, on hän kaikkien aikojen nuorin Formula ykkösissä koskaan kilpaillut kaveri. Tämä ennätys tulee varmasti myös säilymään pitkään, sillä hänen "ansiostaan" on jo nyt ehditty tehdä sääntömuutos että Formulakuskin (siis ykkösissä) tulee tulevaisuudessa olla iältään vähintään 18-vuotias.

Muita mielenkiinnolla ensi kaudella seurattavia kuskeja on varmasti myös Daniil Kvyat. Hän nousi Toro Rossolta Red Bullille kun Sebastian Vettel siirtyi Ferrarille. Tämä nuori venäläinen on mielestäni varsin mukava ja mielenkiintoinen tapaus. Hänen aina iloinen olemuksensa ja ehdottoman säntillinen keskittymisensä tähän vaativaan ammattiin ovat tehneet minuun vaikutuksen. Eikä asiaa haittaa ollenkaan se että hänkin (Sebastian Vettelin tapaan) aina välillä heittää suomalaisten häntä haastatellessa väliin muutaman sanan suomeksi. Samoin on mielenkiintoista seurata kuinka Daniel Ricciardo pärjää tällä kaudella hänen tallikaverinaan Red Bullilla. Viime kaudellahan hän oli yksi kauden ehdottomista onnistujista päihittäessään selvästi tallikaverinsa Sebastian Vettelin.

Yksi erityisen mielenkiintoinen talli alkavalla kaudella on McLaren. Siihen on alkavalla kaudella vaihdettu Hondan moottori. Honda tekee paluun Formuloihin usean vuoden tauon jälkeen, ja on todella mielenkiintoista nähdä mihin se pystyy.Talvitestien perusteella on odotettavissa ainakin alkukaudelle suuria haasteita vauhdin ja varsinkin luetettavuuden suhteen. Ihan oma lukunsa on varmasti heidän toinen (siis itseasiassa ensimmäinen merkityksessä ykköskuski) kuskinsa Fernando Alonso. Hän ajoi toiseksi viimeisissä talvitesteissä todella oudon kolarin.Hän täräytti kaiteeseen paikassa jossa juuri kukaan (paitsi tietysti Pastor Maldonado) ei koskaan yleensä kolaroi. Vauhti oli jo ennen ulosajoa poikkeuksellisen alhainen, ja yhdyn täysin niihin epäilijöihin joiden mukaan Alonsolle tapahtui jotain jo ennen ulosajoa. Oliko se sitten autosta tullut sähköisku vai jokin sairaskohtaus, sitä en lähde arvailemaan, mutta en myöskään usko viralliseen selitykseen että ulosajon olisi aiheuttanut voimakas tuulenpuuska. Alunperin tiedotettiin että Alonso on täysin kunnossa, mutta hänet vietiin ihan vain varmuuden vuoksi sairaalaan. Jossain vaiheessa sitten myönnettiin että hän sai aivotärähdyksen. Myöhemmin myönnettiin lopulta että hän oli hetken aikaa tajuton. Nyt on vissiin ainakin epävirallisesti myönnetty että tajuttomuuden jälkeen Alonso kertoi olevansa Karting kuski jonka haaveena on päästä aikuisena Formula ykkösiin.... Eli hän luuli elävänsä vuotta 1995. Ensin jahkailtiin että pääseekö Alonso kauden viimeisiin talvitesteihin. Ei sitten päässyt. Pidettiin kuitenkin itsestään selvänä että hän ajaa kauden avauksessa Australiassa. Nyt tiedetään ettei aja. Tätä kirjoittaessani ei ole varmaa tietoa myöskään siitä pääseekö hän osallistumaan kauden toiseen osakilpailuun Malesiassa kaksi viikkoa Australian avauskisan jälkeen. Jotenkin minusta tuntuu että Fernandon kausi tai jopa koko hänen kirkkain uransa alkaa olla menestyksen osalta taputeltu. Sääli sinänsä, koska hän oli kuitenkin erittäin nopea kuljettaja, vaikkakin luontaaltaan hyvinkin hankala.

Kovin montaa päivää ei siis enää tarvitse odottaa kun tuo sirkus pyörähtää käyntiin. On mielenkiintoista nähdä meneekö kausi edes suunnilleen ennakko-odotusten mukaan. Ja mikä tai kuka aiheuttaa tämän kauden yllätykset, sillä niitä tulee varmasti. On tullut kaikilla muillakin kausilla.